Technologické centrum Praha

Vedoucí projektových oddělení, NCP, MŠMT a CZELO diskutují o novinkách HE, FP10 i externí komunikaci

...známe cenu myšlenky

Vedoucí projektových oddělení, NCP, MŠMT a CZELO diskutují o novinkách HE, FP10 i externí komunikaci

11.12.2024 Autor: L. Chvojková

Vedoucí projektových oddělení, NCP, MŠMT a CZELO diskutují o novinkách HE, FP10 i externí komunikaci

V prosinci proběhlo setkání vedoucích projektových oddělení výzkumných organizací se zástupci NCP, MŠMT a CZELO. Hlavními tématy diskuse byly novinky v programu Horizont Evropa, příprava národní pozice k FP10, priority nové Evropské komise a externí komunikace.

Setkání zástupců téměř všech TOP 20 největších českých příjemců z Horizontu Evropa zorganizovalo TC Praha jako Národní kontaktní organizace pro rámcové programy EU v rámci aktivit neformální sítě NINET (Česká národní informační síť pro rámcové programy EU). 

Neváhejte shlédnout krátké video zachycující atmosféru setkání a klíčové momenty.

V diskusi o externí komunikaci s vědeckou novinářkou Pavlou Hubálkovou zazněly postřehy
k efektivní komunikaci, např.:

  • Komunikátor vědy je mostem mezi světem vědy a novináři a měl by být ve všech institucích.
  • Projektová oddělení a oddělení komunikace by měla aktivně spolupracovat a lépe komunikovat interní strategie.
  • Při tvorbě komunikační strategie je třeba nejdříve identifikovat, kdo je cílovou skupinou.
  • Kvalita komunikace by měla být upřednostněna před kvantitou.
  • Projektoví manažeři by měli být proaktivní, hledat příležitosti, nečekat na oslovení.
  • Je třeba se zaměřit na vědce a vědkyně, kteří májí zájem komunikovat.
  • Při komunikaci s veřejností a novináři je nutné vysvětlovat kontext a používat „lidštinu“ nikoliv „vědečtinu“.
  • Webové stránky projektů Horizont Evropa jsou stále relevantním a využívaným nástrojem komunikace.
  • Nemusíte být na všech sítích - je lepší vybrati si pouze jednu a o tu se efektivně starat.
  • Sociální síť X přestává plnit očekávanou funkci, řada institucí/projektů přechází na LinkedIn.
  • Pokud na sociálních sítích komunikuje jednotlivec, má to větší dopad než instituce.
  • Vizitky, letáčky, postery, obrazovky na stěnách i reklamní předměty by neměly být podceňovány („chodící reklama“ upoutá pozornost).
  • Je třeba prezentovat nejen projekty, výsledky, akce a úspěchy, ale především lidi a příběhy.
  • Žadatelé a žadatelky o granty mohou mít vyšší šanci na úspěch, pokud jsou dohledatelní
    v online světě.
  • Pro kvalitní komunikaci je třeba mít strategii, cíl, tým kvalitních lidí a samozřejmě kvalitní vědu!

TC Praha se těší na další spolupráci a setkání v červnu 2025. 

Zaujímáte pozici vedoucího projektového oddělení/agendy Horizont Evropa? Máte zájem připojit se
k těmto setkáváním, která se budou konat v Praze dvakrát do roka? Napište na chvojkova@tc.cz